Wednesday 27 July 2011

buttercream














ni 1st time saya mendeco....hihii...x cantik....kihkihkih.....mmg teringin gila nk deco kek..tiap kali wat kek...mmg teringin nk deco kek...tp apakan daya...kek yg ada cream...x de sapa nak layan kat umah ni...huhuhu....


yang ni lak 2nd time wat roses ngan bc....yg 1st kat atas tu la....keh3....hentam je la kan...hahhaha....


green cake sy ni ...deco untuk birthday adik ipar...dia nk kek span pandan....heheheh....pun masih x pandai nk deco2...lagi le kalo wat roses tu...hancusss...hihiii



yang sebelah kiri yang warna putih ni....roses terbaru saya wat....hihii...masih x ok...hohoho...x pe la...apakan daya....yg warna putih ni saya guna krimwell + shortening....yg pearl white sebelah tu saya guna marjerin + shortening


time ni x pandai sangat lagi nk wat roses...so beli je roses siap...ihihii...wat daun tu je ngan bc....untuk deco ni saya wat ngan marjerin + shortening...kek ni untuk hari guru sek agama k.long.....


sebenarnya dah bertahun tahun saya ingin yang amat2 nk deco kek guna icing ni...tp saya memang sangat tak suka makan cream kek ni...huhuu...x suka sungguh...dah ramai org yg saya tanya pasal nk buat icing ni...tp dorang x tau...nak tanya direct kedai kek...kompem dorang x mo cite punya...huhuuhuh

awal thn 2010...saya bertemu jodoh ngan kongsi resepi...tapi time tu jual mahal lagi...jenguk pun kejap2 je...x heran sangat ngan KR time tu...hihii....

pas tu dalam tgh2 tahun 2010...sebab boring yg teramat...saya belek lagi sekali KR...lama2 jatuh cinta pulak...jumpa pulak resepi nk wat icing kek....waaahhh..perkara yang sangat lama saya nanti kan...hihihii...suka gilosss...



nak wat buttercream ni banyak cara....yang saya nak kongsikan ni..salah satu caranya...


A) - 50g krimwell (boleh ganti dengan butter/marjerin...tapi hasil tidak seputih penggunaan krimwell)
     - 50g shortening ( lemak sayur )

     **...mix sebati & gebu dua benda ni...kendian baru masukkan...

     - 100g gula icing (ayak dulu)...boleh juga digantikan dengan syrup gula
     - 2sdb susu pekat


B) - atau cam ni....20ml air...masukkan dlm mangkuk mixer...
     - masukkan 250g gula icing sikit2 dlm air tu sambil kacau ngan sudu
     - dah sebati sume baru masukkan yg lain cam kat atas tu...krimwell & shortening


**mix lagi sebati & ringan....boleh warnakan ikut suka hati...adunan ni boleh dilepa pada kek...

****..untuk deco roses & apa2 saja pada kek...adunan gula icing mesti digandakan...ini untuk mendapatkan     deco yg sharp & cantik...roses senang dibentuk...x mudah lembik

**** untuk dibawa kek yg dah dideco ngan BC ni dalam perjalanan jauh...dan untuk elak icing cair....saya syorkan guna krimwell + shortening....jgn lupa gula icing lak....ini kerana..jika diperhatikan...dua benda ni...di kedai bakery pun tidak disimpan dlm freeze...jadi cream kita pada kek x cair la kan...hihihi


**tips untuk senang melepa cream pada kek....celupkan spatula dlm air pns...lap kering...lepa kek cam biasa....tp jika BC anda guna butter...cara ini tidak berkesan...cara ni sesuai untuk krimwell sahaja

harap membantu....


4 comments:

  1. nak tnya..cemana cara bt ros tu..gna nozle saiz apa ek...tq

    ReplyDelete
  2. jie....
    nozel sy x ada no....cuba G tgk kat Jom masak...sy ada post kat sana....dlm album tau gajet tau

    ReplyDelete
  3. Sangat2 membantu ,thanks a lot...baru blaja ni...hihihi

    ReplyDelete
  4. sy guna krimwell + susu pekat ja...customer smua puji..tak manis sgt..n tak muak...mak dari tak suka cream, terus jadi suka....just nak share... 500gm krimwell + 1 tin susu pekat.....^^

    ReplyDelete