video

Loading...

Friday, 5 August 2011

onde onde @ buah melaka @ buah kekoh caaaa


siap jugak kueh untuk berbuka 5 ramadhan....boleh kata peberet gak ni...asal jumpa je kat bazar ramadhan...musti mau beli....hehehehhe


buah melaka....onde onde...apa pun nama nya....kueh ni memang sedap...tapi kalo dok bandar ni...kelapa yg nak salut kueh ni...huhuhuhu.....dapat kelapa tua je....sedap x sedap...terpaksa gak telan....hukhukhukhuk......kalo kat kg....dapat gak kelapa sedang2 tu....yang biasa org guna untuk wat kueh....baru le meleleh makan kueh ni....hehehheheh

apa pun...nak makan punya pasal...ni 1st time saya wat kueh ni....tak tau le sedap ke tak...harap kena la ngan selera tekak ku ini....huhuhu

kueh ni senang....x leceh nak wat....jom a tengok resepi dulu


- 2cwn tepung pulut
- 1/4 cwn tepung beras
- 1sdt air kapur makan
- 1cwn air pandan
- pewarna ijau kalo ska
- gula melaka secukupnya untuk inti...dipotong dadu kecik
- kelapa parut putih di gaul garam halus

cara cara
- panaskan air dlm periuk atas dapur
- kelapa parut digaul garam halus, tekan kan padat dlm dulang
- satukan tepung pulut, tepung beras, air kapur, air pandan jgn dihabiskan....tuang air sikit2 sambil uli tepung...agak2 adunan tidak melekat pada tgn....boleh mula menggentel
- gentel kecik, tekan ditengah2...masukkan gula melaka yg didadu kecik...tutup....bulatkan...masukkan dlm air yg tengah mendidih....wat smpai abis adunan...
- kueh yang dah masak akan otomatik terapung dlm periuk....amik tapis...senduk kua....pastikan x ada air menitik....masukkan dlm bekas kelapa....gelek2 kan kueh...agar kelapa rata

- wat sampai habis....dah siap

dah siap...hehehhe...try ye


No comments:

Post a Comment